Newsletter 3/2014

[thumbnail]

Milí priatelia, v predvianočnom čase Vám prinášame tretie číslo newslettera určeného Vám – materským školám. Aj dnes sme v spolupráci s odborníčkami z praxe, pripravili aktivity a pracovné listy zamerané na končiacu jeseň a blížiace sa Vianoce. Pripravili sme aj jednu novinku – aktivitu v anglickom jazyku, ktorú môžete využiť pri oboznamovaní detí s cudzím […]

[header]

Milí priatelia,

v predvianočnom čase Vám prinášame tretie číslo newslettera určeného Vám – materským školám. Aj dnes sme v spolupráci s odborníčkami z praxe, pripravili aktivity a pracovné listy zamerané na končiacu jeseň a blížiace sa Vianoce. Pripravili sme aj jednu novinku – aktivitu v anglickom jazyku, ktorú môžete využiť pri oboznamovaní detí s cudzím jazykom. Veríme, že náš newsletter Vám opäť trochu uľahčí prácu s deťmi a pomôže v správnom a primeranom využívaní digitálnych technológií v dennom živote materskej školy.

Ako už je zvykom, priamo v pripravených aktivitách nájdete štandardy a ciele, postupy, stratégie i pomôcky na výchovnú a vzdelávaciu činnosť. Všetky interaktívne aktivity z newslettera (a mnoho ďalších…) nájdete bezplatne sprístupnené na portáli Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR – http://planetavedomosti.iedu.sk/. V závere aktuálneho čísla sa spoločne pozrieme na bezpečnosť detí pri integrácii digitálnych technológií.

Prajem Vám dobré čítanie.

---
[Stratený Adamko]
Stratený Adamko

je aktivita, ktorej cieľom je naučiť deti orientovať sa v bezprostrednom okolí materskej školy a ich domova. Okrem digitálnych technológií a edukačného softvéru využívame aj štandardné pomôcky, ako ceruzky, nožnice, lepidlo a pod.

[Noví kamaráti]
Noví kamaráti

je aktivita na nadväzovanie verbálnej i neverbálnej komunikácie dieťaťa s ostatnými deťmi a dospelými. Aj v tejto téme možno zmysluplne využiť digitálne technológie v kombinácii so štandardnými pomôckami.

---

Niekde už sneží, niekde prší, ale všetky deti sa tešia na príchod zimy. Preto sme im pripravili dva pracovné listy s tematikou blížiacej sa zimy a jej radovánok.

[Snehuliak]
[Čiapka]
---

Nezabudli sme ani na interaktívne aktivity. Ako ináč, aj s vianočnou tematikou.

[Krok za krokom]
Krok za krokom

Úlohou dieťaťa je, v štyroch interaktívnych aktivitách, správne zoradiť vianočné motívy na policiach.

[Hravé slovíčka - Piktogramy]
Hravé slovíčka – Piktogramy

je interaktívne cvičenie, kde si okrem reči deti precvičia aj vizuálnu a motorickú koordináciu a vnímavosť. V rámci tejto aktivity má pedagóg k dispozícii metodiku a pracovný list. Znamená to, že s ňou možno pracovať prostredníctvom počítača či interaktívnej tabule ale aj po ich vypnutí.

[Colours]
Colours

Cvičenie zamerané na farby, môžete využiť na oboznámenie detí s anglickým jazykom hravou formou. Dieťa spája anglické slovíčko s farebnou machuľou a za správnu odpoveď je pochválené zvukovou i vizuálnom spätnou väzbou.

---

Záverom…

V minulom čísle sme rozmýšľali nad vplyvmi digitálnych technológií na deti. Často sa stretávame s fenoménom, že digitálne technológie (ďalej DT) vzbudzujú obavy u odbornej i laickej verejnosti v oblasti bezpečnosti detí. Väčšinou sú tieto obavy zamerané na používanie počítačov, a to predovšetkým na hranie počítačových hier. Žiaľ, mnoho ďalších dôležitých fak­torov, ako napr. používanie starých monitorov alebo ohrozenie zraku detí pri neodbornej práci s pro­jektorom, sa prehliadajú či podceňujú. Najmä výskumníci často trvajú na názore, že DT v materskej škole robia z detí pasívnych prijímateľov, osamelých hrá­čov počítačových hier izolovaných od sociálnych interakcií pri učení sa a hre, zbavených pohybu a príležitostí pre rolové hry, pre konštruktívne hry a iné produk­tívne činnosti. Správy a mo­mentky z materských škôl ukazujú, že v reálnom prostredí predškolských zariadení sa počítače a iné DT integru­jú do učebných príležitostí spolu s mnohými ďalšími prostriedkami a postupmi. DT by sme nemali vnímať ako konkurenciu alebo náhradu iných príležitostí. DT by sa napr. nemali používať na úkor aktivít, ktoré podporujú vývin hrubej motoriky prostredníctvom behania, lozenia, skákania, hojdania alebo vozenia sa na detských motorkách a pod.

Jediné efektív­ne riešenie, ako eliminovať alebo aspoň minima­lizovať tieto obavy v reálnych zaria­deniach, je dobre informovaný pedagóg. Jeho zodpovednosťou je, aby kriticky posú­dil primeranosť jednotlivých digi­tálnych prostriedkov. Je na ňom, aby využil vhodné digitálne prostriedky na podporu tvorivej hry detí a ich realizácie. A to nie iba výbe­rom určitých soft­vérových aplikácií, ale aj využitím boha­tej škály rôznych foriem DT (napr. digitálnych fotoaparátov a ďalších prostried­kov na zaznamenávanie a komunikáciu, programovateľných hračiek, stavebníc edu­kačnej robotiky, digitálnych mikroskopov atď.), … aj v triede, aj vonku, pri rozličných učebných a hrových aktivitách.

Základným princípom korektnej integrácie DT do materských škôl je pojem vývinovej primeranosti, ktorý môže slúžiť ako užitoč­ný rámec pre pedagógov. Podľa neho si môžu rozvíjať svo­je zručnosti v určovaní a aplikovaní vhodných digitálnych prostriedkov (hard­vérových alebo softvérových). Tento rámec vyjadruje deväť všeobecných kritérií, podľa ktorých sa dá posúdiť vhodnosť ktoré­hokoľvek digitálneho prostriedku (v naj­širšom slova zmysle) na jeho využitie v pred­primárnom vzdelávaní. Predstavíme Vám ho bližšie v našom budúcom čísle a veríme, že podnieti diskusiu medzi pedagógmi i rodičmi o jednotlivých oblastiach a o tom, ako zapadajú do celkovej filozo­fie a pro­filu konkrétnej materskej školy.

---

* Zdroj: KALAŠ, I. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní (preklad z anglického jazyka). Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. ISBN 978-80-7098-495-6, dostupné na http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf.