Záverom…
V minulom čísle nášho newslettera sme sa bližšie pozreli na všeobecné kritériá, podľa ktorých sa dá posúdiť vhodnosť ktoréhokoľvek digitálneho prostriedku na využitie v predprimárnom vzdelávaní. Pokiaľ sme zvládli posúdenie vhodnosti, ďalším kritériom je výber správneho typu scenára aktivít podľa početnosti skupiny v triede.
Prvý scenár, na ktorý sa pozrieme je scenár pre jedno dieťa (jedno dieťa – jeden učiteľ, nie dieťa osamotené).
Výhody
Aj keď moderné DT ponúkajú bohaté možnosti interaktívnosti a spätnej väzby, individuálna práca učiteľa s jediným dieťaťom a vhodným softvérovým prostredím predstavujú ďalší príspevok k poznávaciemu procesu dieťaťa. Zážitok dieťaťa s DT je intenzívnejší, ak využijeme riadenú interakciu namiesto hodnotiaceho dohľadu. Učiteľ detailnejšie spozná dieťa a jeho osobnosť. Takáto skúsenosť môže pomôcť:
- prispôsobiť DT a ich nastavenia tak, aby lepšie vyhovovali individuálnym potrebám dieťaťa,
- definovať a rozpracovať stupne obťažnosti aktivít, ktoré dieťa rieši,
- integrovať prácu s DT do širšieho kontextu, takže dieťa má možnosť lepšie uchopiť abstrakcie, ktoré DT používajú.
Nevýhody
Individuálna práca s DT je problematická, pretože učiteľ potrebuje pracovať s celou triedou. Individuálne aktivity vyžadujú zapojenie ďalšieho pedagóga alebo viacerých pedagógov, asistentov či odborníkov. Preto sú takéto scenáre len ťažko realizovateľné a objavujú sa len výnimočne a v špeciálnych situáciách.
Okrem toho, častá samostatná práca môže potlačiť vývin dôležitých kompetencií dieťaťa ako sú naučiť sa podeliť sa o svoju (technologickú) hračku s iným dieťaťom, tolerovať potreby iných či dohodnúť sa na riešení spoločných problémov.
Počet programovateľných hračiek alebo počítačov je tiež limitujúcim faktorom pri zadávaní individuálnej práce deťom.
Reflexia
- Individuálna práca s dieťaťom umožňuje pedagógovi dôkladne pozorovať a porozumieť osobnosti dieťaťa. Má dosť priestoru pre individuálny dialóg alebo sledovanie jeho či jej vývinu. Väčšina detí totiž nadšene komentuje to, čo sa im páči alebo nepáči.
- Mnoho detí si pri takto vedených aktivitách veľmi skoro osvojí aj pokročilé nástroje kresliaceho programu (napr. krok späť, zmazanie celej plochy a pod.).
- Individuálna práca s deťmi dáva učiteľovi cennú príležitosť, aby starostlivo posúdil vývinovú primeranosť konkrétneho digitálneho prostriedku (pozri newsletter 1/2015).
V budúcom čísle si rozoberieme scenáre pre malé skupiny.