![[header]](http://www.skolkahrou.sk/wp-content/uploads/newsletter/2015-02/newsletter-2015-2.png)
Milí priatelia,
sme tu opäť s ďalším newsletterom v rámci Programu podpory digitalizácie škôl.
Vo februári sme spustili prvé kolo distribúcie publikácie Škôlka hrou – ZIMA na materské školy zaregistrované v Programe podpory digitalizácie škôl. Veríme, že Vám bude táto metodická príručka dobrým pomocníkom pri každodennom plánovaní výchovno–vzdelávacej činnosti a zároveň Vás motivuje k používaniu najnovších digitálnych technológií tam, kde je to vhodné a prospešné.
Aj Škôlka hrou – ZIMA je vďaka prepracovanému kódovému systému, flexibilne prepojená so softvérovými prostrediami bezplatne dostupnými na portáli Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR – http://planetavedomosti.iedu.sk/.
Prostredníctvom dnešného newslettera by sme tiež radi upriamili Vašu pozornosť na ďalšiu z našich aktivít, ktorou je tanečná súťaž určená aj materským školám The SCHOOL DANCE 2015. Ako sa dozviete na www.schooldance.sk stačí sa zaregistrovať, nahrať tanečné video, vytvoriť interaktívny materiál, hlasovať a možno sa práve Vaša materská škola prebojuje do Veľkého finále v Slovenskom národnom divadle, kde okrem vystúpenia na doskách, ktoré znamenajú svet, môžete stretnúť zaujímavých ľudí, vyhrať skvelé ceny a prežiť deň plný zážitkov. Registrácia je spustená, tak neváhajte!
Prajeme Vám dobré čítanie.

![[Medveď a vločka]](http://www.skolkahrou.sk/wp-content/uploads/newsletter/2015-02/newsletter-2015-2_medved.png)
Medveď a vločka
je aktivita, ktorou u detí rozvíjame schopnosť vyjadriť text a melódiu piesne kultivovaným pohybom, spolupracovať pri dramatizácii a skvalitniť sluchovo-motorické schopnosti. Pri tejto aktivite využívame nielen štandardné pomôcky, ale aj hudobné nástroje a digitálne technológie.
![[Pani Zima kraľuje]](http://www.skolkahrou.sk/wp-content/uploads/newsletter/2015-02/newsletter-2015-2_pani.png)
Pani Zima kraľuje
je aktivita, v ktorej sú pre prácu s deťmi pripravené pracovné listy na matematicko-logické úlohy, úlohy s edukačným softvérom Krok za krokom a Hravé slovíčka, ale aj aktivity do umeleckého kútika, či programovanie robotickej včely.

Zima ešte stále nepovedala svoje posledné slovo. Preto sa aj pracovné listy zameriavajú na túto tematiku.
![[Cencúľ]](http://www.skolkahrou.sk/wp-content/uploads/newsletter/2015-02/newsletter-2015-2_cencul.png)
Cencúľ
Pracovný list Cencúľ.
![[Poslední dvaja snehuliaci]](http://www.skolkahrou.sk/wp-content/uploads/newsletter/2015-02/newsletter-2015-2_snehuliaci.png)
Poslední dvaja snehuliaci
Pracovný list Poslední dvaja snehuliaci.

Interaktívne úlohy kladú dôraz na rozvoj sociálnych kompetencií, rozvoj reči a rozklad vety.
![[Pohľadnica]](http://www.skolkahrou.sk/wp-content/uploads/newsletter/2015-02/newsletter-2015-2_pohladnica.png)
Pohľadnica
Úlohou dieťaťa je vytvoriť pohľadnicu pre kamaráta podľa hlasového pokynu. Deti môžu do pohľadnice písať alebo odpisovať Vami pripravený text a ďalej si ju môžu dotvoriť obrázkami. Na záver si môžu pohľadnicu vytlačiť.
![[Dievča na sánkach]](http://www.skolkahrou.sk/wp-content/uploads/newsletter/2015-02/newsletter-2015-2_sanky.png)
Dievča na sánkach
V tejto aktivite dieťa počúva pripravený text, s ktorým následne pracuje. Zároveň je pripravený aj pracovný list na vytlačenie, ktorý vhodne dopĺňa tému. V úlohe sú využívané digitálne zariadenia i štandardné pomôcky.

Záverom…
V minulom čísle nášho newslettera sme sa bližšie pozreli na všeobecné kritériá, podľa ktorých sa dá posúdiť vhodnosť ktoréhokoľvek digitálneho prostriedku na využitie v predprimárnom vzdelávaní. Pokiaľ sme zvládli posúdenie vhodnosti, ďalším kritériom je výber správneho typu scenára aktivít podľa početnosti skupiny v triede.
Prvý scenár, na ktorý sa pozrieme je scenár pre jedno dieťa (jedno dieťa – jeden učiteľ, nie dieťa osamotené).
Výhody
Aj keď moderné DT ponúkajú bohaté možnosti interaktívnosti a spätnej väzby, individuálna práca učiteľa s jediným dieťaťom a vhodným softvérovým prostredím predstavujú ďalší príspevok k poznávaciemu procesu dieťaťa. Zážitok dieťaťa s DT je intenzívnejší, ak využijeme riadenú interakciu namiesto hodnotiaceho dohľadu. Učiteľ detailnejšie spozná dieťa a jeho osobnosť. Takáto skúsenosť môže pomôcť:
- prispôsobiť DT a ich nastavenia tak, aby lepšie vyhovovali individuálnym potrebám dieťaťa,
- definovať a rozpracovať stupne obťažnosti aktivít, ktoré dieťa rieši,
- integrovať prácu s DT do širšieho kontextu, takže dieťa má možnosť lepšie uchopiť abstrakcie, ktoré DT používajú.
Nevýhody
Individuálna práca s DT je problematická, pretože učiteľ potrebuje pracovať s celou triedou. Individuálne aktivity vyžadujú zapojenie ďalšieho pedagóga alebo viacerých pedagógov, asistentov či odborníkov. Preto sú takéto scenáre len ťažko realizovateľné a objavujú sa len výnimočne a v špeciálnych situáciách.
Okrem toho, častá samostatná práca môže potlačiť vývin dôležitých kompetencií dieťaťa ako sú naučiť sa podeliť sa o svoju (technologickú) hračku s iným dieťaťom, tolerovať potreby iných či dohodnúť sa na riešení spoločných problémov.
Počet programovateľných hračiek alebo počítačov je tiež limitujúcim faktorom pri zadávaní individuálnej práce deťom.
Reflexia
- Individuálna práca s dieťaťom umožňuje pedagógovi dôkladne pozorovať a porozumieť osobnosti dieťaťa. Má dosť priestoru pre individuálny dialóg alebo sledovanie jeho či jej vývinu. Väčšina detí totiž nadšene komentuje to, čo sa im páči alebo nepáči.
- Mnoho detí si pri takto vedených aktivitách veľmi skoro osvojí aj pokročilé nástroje kresliaceho programu (napr. krok späť, zmazanie celej plochy a pod.).
- Individuálna práca s deťmi dáva učiteľovi cennú príležitosť, aby starostlivo posúdil vývinovú primeranosť konkrétneho digitálneho prostriedku (pozri newsletter 1/2015).
V budúcom čísle si rozoberieme scenáre pre malé skupiny.

* Zdroj: KALAŠ, I. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní (preklad z anglického jazyka). Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. ISBN 978-80-7098-495-6, dostupné na http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf.