Záverom…
V minulom čísle nášho newslettera sme sa zaoberali výberom správneho typu scenára aktivít podľa početnosti skupiny v triede. Zaujímal nás scenár pre jedno dieťa (jedno dieťa – jeden učiteľ, nie dieťa osamotené). V dnešnom čísle budeme pokračovať, pričom si rozanalyzujeme scenár pre malé skupiny o počte 2-5 detí.
Výhody
Práca v malom tíme dáva deťom príležitosť získať skúsenosti s kolaboráciou a budovaním vzťahov v tíme. Osobnosť každého dieťaťa a jeho sebavyjadrenie dostávajú veľký priestor, najmä v porovnaní s väčšími skupinami. Pri práci s jednou konkrétnou technológiou môže učiteľ takýto tím viesť pomerne ľahko. Deti sa pri tejto technológii striedajú, jedno ju používa po istý čas a ostatní sa naň pozerajú, pritom sa učia, pomáhajú ostatným, alebo sa rozprávajú o riešení. Takýto scenár dáva priestor pre aktivity orientované na dieťa a aktivity iniciované deťmi.
Učiteľ zabezpečuje, aby sa každé dieťa dostalo na rad a aby mal každý rovnakú možnosť pracovať s danou technológiou. Učiteľ zároveň pozorne sleduje, ako sa deti zlepšujú v práci s DT.
Najzaujímavejšie scenáre zapoja do širokého projektu celú triedu tak, že malé tímy sa striedajú na rôznych stanovištiach, pričom vždy jeden (alebo viaceré) z nich využívajú DT.
Nevýhody
Aktivity pre predškolákov by nemali trvať viac ako 20 či 30 minút. Deti v malom tíme však za taký krátky čas možno ešte ani nezačali spolupracovať. V takom prípade musí učiteľ aktivitu aj niekoľkokrát zopakovať, alebo musí vytvoriť iné tímy, v ktorých budú deti spolu lepšie spolupracovať a komunikovať.
V porovnaní s individuálnou prácou sa deti musia naučiť viac, než len ovládať konkrétnu technológiu či softvérové prostredie – mali by komunikovať a spolupracovať s ostatnými. Toto vyžaduje viac času a lepšiu pripravenosť učiteľa na organizovanie tímov, ak sa objavia nejaké problémy.
Reflexia
- Učiteľ by mal dať deťom príležitosť na prezentovanie výsledkov ich kolaboratívnej práce. Takto si môže aj prezentujúci, aj jeho publikum rozvíjať svoje metakognitívne zručnosti. Spoločná prezentácia môže tiež podporiť lepšie vzťahy medzi členmi tímu.
- Ak učiteľ rozdelí deti do tímov, každý by mal dostať tímový „odznak“ (rozdielnej farby alebo s iným obrázkom), aby vedel, do ktorého tímu patrí.
- Ak majú deti v tíme vytvoriť nejaký spoločný produkt, musia sa spolu rozhodovať o mnohých veciach. Môžu tu teda ľahko vzniknúť aj konflikty. Dobré je využívať systém hlasovania, kde zvíťazí väčšinový názor. Deti ho rýchlo prijímajú a používajú ho aj na rozhodovanie v iných situáciách.
V budúcom čísle si rozoberieme scenáre pre veľké skupiny.