Záverom…
V minulých číslach nášho newsletteru sme sa zaoberali výberom správneho typu scenára aktivít podľa početnosti skupiny v triede. Zaujímal nás scenár pre jedno dieťa a scenár pre malé skupiny, kde sa jednalo o 2-5 detí. Dnes sa budeme venovať scenáru pre veľkú skupinu – s početnosťou až 20 detí.
Výhody
Práca vo veľkom tíme je možná iba v prípade, ak už deti vedia dobre spolupracovať. Predškoláci sa vedia sústrediť aj po dlhšiu dobu, ak sa navzájom podporujú v riešení nejakého problému v rámci skupiny. Kognitívne, ale aj iné zručnosti detí vo veľkom tíme sa však značne líšia. Prejavujú sa výrazné rozdiely v názoroch, nápadoch, plánoch a návrhoch, ako problém riešiť.
Jednoduchšie sa organizujú aktivity, pri ktorých sa dve polovice triedy striedajú pri používaní DT – a pritom spolupracujú na jednom veľkom projekte. Výsledok takejto práce môže byť omnoho komplexnejší, než keby deti robili iba v malých tímoch, zvlášť ak dostane každé dieťa príležitosť na sebarealizáciu.
Nevýhody
Veľké tímy prinášajú aj viaceré obmedzenia. V prvom rade, ak sa majú deti deliť iba o jednu hračku, didaktickú pomôcku či jeden počítač, majú menej príležitostí dostať sa na rad, ako pri predchádzajúcich dvoch scenároch. Takto väčšinou pracujú s DT kratšiu dobu a stávajú sa skôr pozorovateľmi iných detí.
Učiteľ musí okrem hlavnej aktivity s DT pripraviť aj nejaké doplnkové aktivity pre tých, ktorí sa práve iba „pozerajú”.
Reflexia
- Vždy, keď sú deti zapojené do tvorby nejakého výsledného produktu (filmu, prezentácie a pod.), mali by hneď po skončení aktivity vidieť výsledok.
- Ak to vyžaduje nejaký ďalší zásah učiteľa (ak napr. musí najprv upraviť materiál vo video editore a pod.), mal by dokončovať produkt v spolupráci s deťmi – aby videli všetky kroky. Deti môžu vždy pomáhať – napr. vybrať hudbu pre video, správne zoradiť obrázky, nahrať komentáre, fotografovať postup a pod.
- Ak deti spolu vytvorili nejaký produkt (napr. film), zrejme sa im bude páčiť a v priebehu nasledujúcich týždňov budú ešte viackrát žiadať, aby si ho mohli znovu pozrieť.
V budúcom čísle si rozoberieme scenáre pre celú triedu.