Záverom…
V predchádzajúcich číslach nášho newslettera sme sa zaoberali výberom správneho typu scenára aktivít podľa početnosti skupiny v triede. Postupne sme sa venovali scenáru pre jedno dieťa, pre malé skupiny a scenáru pre veľkú skupinu. Dnes si všimneme poslednú možnosť, ktorou je scenár pre celú triedu.
Výhody
Všetky deti bez ohľadu na pohlavie, vek alebo úroveň kognitívnych schopností sa musia učiť spolupracovať, striedať sa, zdieľať názory, emócie a rešpektovať stanovené pravidlá a zásady. Aktivity pre celú triedu významne prispievajú k rozvoju práve takýchto sociálne orientovaných kompetencií. Nutnosť striedať sa pri využívaní DT pomáha deťom naučiť sa dodržiavať pravidlá.
Pri takomto type scenárov dokáže jeden skúsený učiteľ viesť aktivitu pre celú triedu. Nie je potrebné premýšľať o ďalších doplnkových aktivitách. Pedagóg sa plne venuje iba jednej činnosti pri príprave aj pri vlastnej realizácii a má tak lepšiu možnosť aktivitu dobre premyslieť až do detailov.
Nevýhody
Využitie DT v takejto aktivite kladie na učiteľa vysoké nároky, pretože musí organizovať celú skupinu produktívnym a flexibilným spôsobom a po celý čas musí udržať pozornosť detí. Preto je takýto typ aktivít viac orientovaný na učiteľa než na dieťa a vyžaduje učiteľa s veľkými skúsenosťami v riadení triedy.
Niekedy musí učiteľ hrať rolu dôsledného rozhodcu, ktorý presne organizuje aktivitu pre každé dieťa so zameraním na zvolené vzdelávacie ciele. Priestor na sebavyjadrenie každého dieťaťa môže byť preto veľmi úzky – stáva sa totiž, že celý priestor zaberú pre seba niektoré vedúce individuality, ktoré v aktivite presadia svoje vlastné záujmy, chcú byť v strede pozornosti a nebudú čakať, kým na ne príde rad. V takejto situácii hrá dôležitú rolu práve učiteľ, ktorý musí zabezpečiť spravodlivé striedanie všetkých detí pri DT. Niektorí učitelia sa tomu však vyhýbajú a nechcú to riešiť.
Reflexia
- Pri aktivitách pre celú triedu sa ťažko riadi a sleduje individuálny kognitívny vývin jednotlivých detí.
- Deti v triede pracujú spontánne, vytvárajú skupiny priateľov a často rôzne podskupiny riešia paralelne ten istý problém.
- Úspechy detí sú často motivované odmenou, ktorú za svoju prácu očakávajú. Aj mnohé softvérové aplikácie sa orientujú na odmeňovanie detí. To však môže podporovať neprimeranú súťaživosť, ktorá je v mnohých situáciách neopodstatnená. Práve celotriedne aktivity môžu deťom ukázať, že vyhrávať nie je až také podstatné. Skutočný víťaz je ten, kto sa naučí spolupracovať, rozumieť, prijímať a mať radosť aj z úspechu druhých.