Stanovenie rôznej výšky príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov za pobyt dieťaťa v materskej škole v závislosti od veku detí, trvalého pobytu

[thumbnail]

Pri určovaní výšky príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov za pobyt dieťaťa v materskej škole je potrebné rešpektovať spôsob financovania materských škôl. Podľa nariadenia vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov (bližšie pozri príloha č. 3 NV SR č. 668/2004 Z. z.) sa […]

Pri určovaní výšky príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov za pobyt dieťaťa v materskej škole je potrebné rešpektovať spôsob financovania materských škôl. Podľa nariadenia vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov (bližšie pozri príloha č. 3 NV SR č. 668/2004 Z. z.) sa obci, na ktorej území sú zriadené materské školy, prerozdeľujú finančné prostriedky z výnosu daní vo výške násobku základu výnosu a koeficientu na dieťa príslušnej materskej školy a celkového počtu detí v materskej škole a to bez rozdielu, či má dieťa trvalý pobyt v danej obci, alebo nie, ako aj bez rozdielu toho, či ide o dieťa 2-ročné, alebo dieťa vo veku od 3 do 6 rokov.

Ak obec určí rozdielnu výšku príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov za pobyt dieťaťa v materskej škole napriek tomu, že z verejných zdrojov dostáva rovnakú výšku finančných prostriedkov na každé dieťa bez rozdielu jeho veku, je to v rozpore so zákonom č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon).

Všeobecne záväzné nariadenie, v ktorom je určená rozdielna výška príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov za pobyt dieťaťa v materskej škole s dôrazom na vek detí, alebo trvalý pobyt dieťaťa, či jeho rodičov, je nepriamou diskrimináciou definovanou v § 2a ods. 3 antidiskriminačného zákona. Nepriama diskriminácia sa v tomto zákone poníma ako navonok neutrálny predpis, rozhodnutie, pokyn alebo prax, ktoré znevýhodňujú alebo by mohli znevýhodňovať jednu osobu v porovnaní s inou osobou. Nepriamou diskrimináciou by nebolo, ak by takýto predpis, rozhodnutie, pokyn alebo prax boli objektívne odôvodnené sledovaním oprávneného záujmu a boli by primerané a nevyhnutné na dosiahnutie takého záujmu.

Vzhľadom na to, že financovanie všetkých detí materských škôl, ktoré sú do materskej školy prijaté v súlade s platným právnym stavom, je rovnaké, obec nemôže preukázať oprávnenosť jej záujmu určiť rozdielnu výšku príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov za pobyt dieťaťa v materskej škole.