![[header]](http://www.skolkahrou.sk/wp-content/uploads/newsletter/2015-07/newsletter-2015-7.png)
Milí priatelia,
dovoľte nám, privítať Vás v novom školskom roku a popriať Vám v ňom veľa zdravia, síl a tvorivých nápadov. Aj v tomto školskom roku sa Vám budeme pravidelne prihovárať prostredníctvom nášho elektronického newslettera, v ktorom okrem námetov na aktivity s deťmi, nájdete aj informácie o novinkách, ktoré sme si pre Vás v rámci Programu podpory digitalizácie škôl v Neziskovej organizácii EDULAB pripravili.
Prvou novinkou, ktorú sme si pre Vás v tomto školskom roku pripravili sú hneď dva diely metodickej príručky Škôlka hrou pre ročné obdobia JAR a JESEŇ. Tak ako predchádzajúce dva diely aj jarná a jesenná časť tejto publikácie obsahujú množstvo nových zaujímavých nápadov na každodennú prácu s deťmi s využitím najnovších digitálnych technológií. Tak ako pri predchádzajúcich dieloch, vysokú kvalitu metodiky garantuje autorský tím zložený zo skúsených a aktívnych učiteliek z praxe. Odborný dohľad nad publikáciou prevzala PhDr. Viera Hajdúková PhD.
Obe knihy sú, vďaka prepracovanému kódovému systému, opäť flexibilne prepojená so softvérovými prostrediami bezplatne dostupnými na portáli Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR – http://planetavedomosti.iedu.sk/. Viac informácií o distribúcii publikácií Vám prinesieme už čoskoro. Ukážku z publikácie Škôlka hrou – JESEŇ nájdete nižšie.
Ďalšou novinkou, na ktorej intenzívne pracujeme je zriadenie Centier excelentnosti vo vybraných materských školách. Prostredníctvom takýchto centier by sme sa chceli priblížiť Vám – ostatným materským školám a šíriť dobré skúsenosti priamo z praxe materských škôl. Už onedlho spustíme v spolupráci s Centrami excelentnosti bezplatné odborné metodické školenia zamerané na využitie digitálneho obsahu a technológií v kombinácii s bežne dostupnými učebnými pomôckami. Bližšie informácie o školeniach nájdete koncom septembra vo Vašich e-mailových schránkach.
Poslednou, veľmi čerstvou novinkou, o ktorej nebudeme zatiaľ veľa prezrádzať je pripravovaná súťaž určená výhradne pre učiteľky materských škôl. Máte sa na čo tešiť!
Tešíme sa na spoluprácu v školskom roku 2015/16 a prajeme Vám dobré čítanie!

Život na farme
je aktivita, ktorou u detí rozvíjame kognitívne, psychomotorické, sociálne, osobnostné a informačné kompetencie. Autorka rozdelila aktivity do štyroch hrových kútikov – digitálneho, komunikačného, umeleckého a prírodovedného.

Dnešné interaktívne aktivity a pracovný list uvedieme krátkou hádankou, ktorú môžete využiť priamo s deťmi:
PICHĽAVÉ MÁ VLASY,
CHYTIŤ HO JE ŤAŽKO.
ŠPICATÝ NOS, MALÉ OČI,
VOLAJÚ HO ……… (JEŽKO)
![[Ježko v parku]](http://www.skolkahrou.sk/wp-content/uploads/newsletter/2015-07/newsletter-2015-7_jezko-park.jpg)
Ježko v parku
Prvá interaktívna aktivita je zameraná na rozvoj motoriky. Úlohou detí je skrútiť sa do klbka ako ježko.
![[Hľadanie chýbajúcich prvkov – Ježko]](http://www.skolkahrou.sk/wp-content/uploads/newsletter/2015-07/newsletter-2015-7_jezko-hladanie.jpg)
Hľadanie chýbajúcich prvkov – Ježko
V tomto materiáli deti nájdu neúplný obrázok ježka. Dokážu ho správne doplniť?
![[PEXESO]](http://www.skolkahrou.sk/wp-content/uploads/newsletter/2015-07/newsletter-2015-7_pexeso.jpg)
Ako bonus Vám v rámci tohto čísla prinášame aj PEXESO s obrázkami z publikácie Škôlka hrou. V prípade, že nemáte možnosť vytlačiť si pexeso obojstranne, zadnú stranu môžu dotvoriť deti podľa fantázie.

Záverom…
Rodičia sú nevyhnutnou súčasťou každodennej práce pedagógov materských škôl. Na to, aby bola integrácia digitálnych technológií do edukačného procesu úspešná, je dôležité s rodičmi spolupracovať a zapájať ich do konkrétnych aktivít materskej školy. Niektorí rodičia majú obavy, že ich deti budú vystavené nevhodným počítačovým hrám a tiež, že bežné hrové činnosti a edukačné aktivity budú zatlačené do úzadia. Takéto obavy je možné eliminovať systematickou spoluprácou a osvetou medzi rodičmi.
Ukázať rodičom ako zmysluplne využiť digitálnych technológií je možné napríklad prostredníctvom:
- pozorovania svojich detí pri práci s technológiami,
- výstav detských prác, ktoré súvisia alebo boli vytvorené s využitím digitálnych technológií,
- organizovaných aktivít pre rodičov s deťmi,
- poradenstva rodičom o vhodných technológiách, softvéroch či aplikáciách,
- využívania digitálnych technológií na komunikáciu s rodičmi (web stránky – napríklad portál Planéta vedomostí a jeho funkcionalita „Úlohy“, Facebook, e-mail, Skype),
- zapožičania digitálnych technológií domov.
Skvelým príkladom integrácie digitálnych technológií a zapojenia rodičov do života materskej školy je aktivita materskej školy Važecká v Prešove a pani učiteľky Danky Virágovej. Ukážku ich aktivity nájdete TU.
Podeľte sa s nami o Vaše tipy ako osloviť rodičov k spolupráci e-mailom na adrese: skolkahrou@edulab.sk

* Zdroj: KALAŠ, I. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní (preklad z anglického jazyka). Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. ISBN 978-80-7098-495-6, dostupné na http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf.